חדשות

רופאי עיניים מישראל טיפלו בפצועים מצבא אזרבייג'ן

150 חיילים מצבא אזרבייג'ן שנפצעו בעיניהם במהלך המלחמה עם ארמניה זכו לטיפול רפואי מרופאים ישראלים - הפרוטזות לפצועים הוכנו על פי תמונותיהם שהתקבלו בישראל

ד"ר ישי פאליק, ראש המשלחת. "החיילים הצעירים שפגשנו עברו פציעות נוראיות". צילום: "מאוחדת"

משלחת הומניטרית של רופאי עיניים, נוירולוג ואנשי צוות רפואי מישראל, כולם מתנדבים, טיפלה בשבוע שעבר ב-150 חיילים מצבא אזרבייג'ן שנפצעו בעיניהם במהלך המלחמה שהתנהלה אשתקד בין צבא ארצם לארמניה, על השליטה במובלעת שברכס ההרים על גבול איראן, נגורנו קרבאך. זוהי ישות עצמאית דה פקטו המתופעלת בידי בדלנים ארמנים ובתמיכת הממשלה הארמנית בירוואן. אזרבייג'ן טוענת לשליטה על המובלעת, בהתאם להסכם על חלוקת הרפובליקות הסובייטיות בימי בריה"מ.

בדיווח על כך של איתמר אייכנר ב-ynet נמסר שאת המבצע מימנה קרן נדבנים אזארית. ההכנות ליציאה למשימה זאת, שבוצעה במרכז רפואת העיניים בעיר באקו, נמשכו בארץ כחודש. לשם כך הוכנו יותר מ-100 פרוטזות ייעודיות על פי תמונות הפצועים שהתקבלו בישראל. כדי לאשר את יציאת המשלחת מהארץ במטוס פרטי, הוגשו בקשה ל"וועדת החריגים". כל חבריה היו מחוסנים ובעלי "דרכון ירוק".

רוב הטיפולים להם נזקקו הפצועים היו בתחום האוקולופלסטיקה וכללו שחזור ארובת העין והכנסת תותב בעקבות אובדן העין, ניתוחים בעפעפיים והתאמת פרוטזות.

ראש המשלחת, ד"ר ישי פאליק, מומחה ברפואת עיניים בתחום השתלות הקרנית ושחזור פני שטח העין, המשמש זה כשלוש שנים כמנהל בית החולים משגב לדך של "מאוחדת" בירושלים, סיפר:  "החיילים הצעירים שפגשנו עברו פציעות נוראיות, רובם לא מסוגלים לצאת מבתיהם בגלל המראה הנורא של פניהם לאחר הפציעה". את מרבית הניתוחים ביצעו האוקולופלסטיקאים ד"ר ורדיזר, ד"ר לברטובסקי וד"ר שולוחוב בשיתוף האוקולוריסט מקסים זלבסקי שהתאים פרוטזות שנועדו לשחזר את פניהם של החיילים כדי שיוכלו לשוב לשגרת חיים טובה יותר גם במקרים שבלתי אפשרי היה להחזיר להם את הראייה.

היו גם כמה מקרים שבהם ד"ר פאליק, ד"ר יורה ברק וד"ר שמואל לברטובסקי ביצעו ניתוחים שהחזירו לפצועים, בשנות ה-20 המוקדמות שלהם, את הראייה. היה צריך לבצע ניתוחים בתחום הקטרקט לשם השתלות עדשה תוך עינית וקרנית או לתיקון רשתית והשתלת קרנית מתורם. במקרה אחד עבר פצוע שחזור פני שטח העין שנכוותה בפיצוץ באמצעות תאי גזע וממברנה מהשליה.

נושאים קשורים:  משלחת רופאים ישראלית,  אזרבייג'ן,  פצועי מלחמה,  ד"ר ישי פאליק,  רפואת עיניים,  חדשות
תגובות