• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
תרופות להורדה במשקל

האם תרופות להורדה במשקל גורמות לתופעות לוואי קרדיווסקולריות?

החוקרים בדקו את הקשר בין שימוש בתרופות חדשות להורדה במשקל לבין ההופעה של תופעות לוואי קרדיווסקולריות ומצאו קשר בין התרופה Lorcaserin להפרעות מסתמים

נטילת תרופות (אילוסטרציה)
נטילת תרופות (אילוסטרציה)

במהלך העשורים האחרונים, תרופות רבות להורדה במשקל הורדו מהמדפים בעקבות תופעות לווי בלתי צפויות, אשר פעמים רבות כללו תופעות לווי לבביות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות הקרדיווסקולרית של תרופות להורדה במשקל המשווקות כיום.

החוקרים השתמשו במאגר המידע של מנהל המזון והתרופות האמריקאי לדיווח על תופעות לוואי (FARES - US Food and Drug Administration Adverse Event Reporting System), ממנו חילצו מידע מהתקופה שבין ינואר 2013 עד דצמבר 2018. החוקרים ביצעו אנליזה דיספרופורציונית לזיהוי סימנים הקשורים בבטיחות קרדיווסקולרית של תרופות להורדה במשקל שאושרו לאחרונה לשיווק: Lorcaserin, Naltrexone-bupropion, Phentermine ו-Phentermine-topiramate.

החוקרים בחנו שלושה תוצאים קרדיווסקולריים מרכזיים: הפרעות מסתמים, יתר לחץ דם ריאתי (PH – pulmonary hypertension) ואחרים (אוטם שריר הלב, שבץ, תמותה קרדיווסקולרית, אי ספיקת לב והפרעות קצב).

במהלך תקופת המחקר, דווחו 6,787,840 תופעות לוואי ב-FARES. מתוך אלה, 2,687 היו קשורות לתרופה Lorcaserin,י3,960 לתרופות Phentermine/ Phentermine-topiramate ו-2,873 לתרופה Naltrexone-bupropion. החוקרים מצאו כי התרופה Lorcaserin קשורה באופן מובהק ליחס גבוה יותר של דיווחים על הפרעות מסתמים (יחס סיכויים מדווח=4.34; רווח בר סמך 95%: 2.72-5.07). בנוסף, אף אחת מהתרופות להורדה במשקל לא נמצאה קשורה לבעיות בטיחות הנוגעות לוולופתיה (Valvopathy),יPH או אירועים קרדיווסקולריים אחרים.

תוצאות המחקר חשפו קשר בין התרופה Lorcaserin להפרעות מסתמים ולא זיהו בעיות בטיחות אחרות הקשורות לאירועים קרדיווסקולריים עם תרופות חדשות להורדה במשקל. החוקרים סברו כי יש צורך בביצוע מחקרים נוספים על מנת לתת תוקף לממצאים אלה.

מקור: 

Gorelik, E. et al. (2020) International Journal of Obesity 44.

נושאים קשורים:  תרופות להורדה במשקל,  תופעות לוואי לבבית,  הפרעות מסתמים,  בטיחות,  מחקרים
תגובות