חדשות

טרם גובשו הכללים למניעת שר"פ בבוקר ב"הדסה"; משרד הבריאות: הנושא בטיפול

העיתון "דה-מרקר" מדווח הבוקר (יום ה') על כך שקופת חולים "מאוחדת" התלוננה על כך שב"הדסה" רוב פעילות השר"פ עדיין מתבצעת בבוקר, למרות הסכם ההבראה שקבע כי הדבר ייעשה רק במקרים חריגים; משרד הבריאות: הנושא יטופל ע"י המנכ"ל החדש

שביתה בבתי החולים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

יותר משנה לאחר שנחתם הסכם ההבראה למרכז הרפואי "הדסה", הכללים לביצוע פעילויות שר"פ בהדסה בשעות הבוקר עדיין לא נקבעו. במסגרת ההסכם, שלו שותפים משרדי האוצר והבריאות, נקבע כי הנהלים החדשים אמורים לצמצם את היקף ניתוחי השר"פ שמבוצעים בהדסה בשעות הבוקר ושעות אלו אמורות להיות מוקדשות בעיקר לרפואה הציבורית.

העיתון "דה מרקר", המדווח על כך הבוקר (ה'), ציין כי על תופעת השר"פ בשעות הבוקר נמתחה ביקורת הן ב"ועדת גבאי", שעסקה בסיבות לקריסת המרכז הרפואי הדסה, והן על-ידי הממשלה.

ב-2015 ירד שיעור הניתוחים הפרטיים בשעות הבוקר לכדי כ-60%, שהיוו כ-20% מכלל ניתוחי הבוקר

שר"פ בשעות הבוקר, מדגיש העיתון, כאשר רופאים קיבלו למעשה תשלום כפול, הן על הפעילויות הפרטיות שלהם והן על הציבוריות, סומן כאחת הסיבות לקריסה הכלכלית של הדסה, מה שהוביל להסכם ההבראה ולכך שהמרכז הרפואי הפך לגוף נתמך המקבל סיוע בסך יותר מ-1 מיליארד שקל מהמדינה.

אחד מסעיפי הסכם ההבראה קבע, כי שר"פ הבוקר אמור להיעלם כליל, והפרוצדורות הרפואיות שייעשו במסגרת שר"פ בהדסה יבוצעו רק החל מהשעה 15:00, כשבבית החולים תחל משמרת העבודה השנייה. נקבע, שעל-פי שיקולים רפואיים ניתן לבצע שר"פ בבוקר במקרים מיוחדים. הכללים והנהלים לשם כך היו אמורים להיקבע כל-ידי מנכ"ל משרד הבריאות בהתייעצות עם מנכ"ל הדסה והר"י.

כמו כן, במקרים החריגים שידרשו פעילות שר"פ בבוקר בהדסה, זמן השר"פ ינוכה מהמשכורת הציבורית של הרופא, כדי למנוע כפל תשלומים.

למעשה, סעיף זה לא יושם וטרם נוסחו הכללים בידי מנכ"ל משרד הבריאות.

העיתון ציין, כי היקף ניתוחי שר"פ הבוקר בהדסה הגיעו ב-2014 לכ-90% מכלל ניתוחי השר"פ באותה שנה בבית החולים והרופאים המשיכו לקבל שכר כפול. 34% מניתוחי הבוקר ב"הדסה" היו במסגרת שר"פ, ויותר מ-75% מהרופאים מבצעים שר"פ בהדסה.

בהתערבות המדינה הטילה הנהלת הדסה מגבלות בנושא הזה וב-2015 ירד כבר שיעור הניתוחים הפרטיים בשעות הבוקר לכדי כ-60%, שהיוו כ-20% מכלל ניתוחי הבוקר.

זאב וורמברנד, מנכ"ל "מאוחדת" - הקופה הגדולה בירושלים – אמר לעיתון כי הקופה הגישה בנושא הזה שתי תלונות במהלך השנה האחרונה. לדבריו, מנכ"ל משרד הבריאות הקודם, פרופסור ארנון אפק, אישר שטרם גובשו הכללים. וורמברנד התלונן גם, שתעריפי השר"פ בהדסה כפולים מאלו של "אסותא".

משרד הבריאות מסר בתגובה לעיתון, כי בשבועות הקרובים יושלם גיבוש הכללים והנהלים, עם מינוי המנכ"ל החדש של הדסה שיטפל בנושא. במקביל, מסר המשרד, סוגיות שונות הנוגעות להסכם ההבראה נידונות במשרד הבריאות.

\

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  הסכם הבראה ב"הדסה",  קופת חולים מאוחדת,  שר''פ
תגובות