חדשות

מזכ"לית הר"י: ההסתדרות הרפואית פועלת לגיבוש הסכם קיבוצי ב"מאוחדת"

עו"ד לאה ופנר מסרה את הדברים בכנס ועדי הרופאים של הר"י שנערך בסוף השבוע; במקביל, עידכנה כי נמשך המו"מ עם האוצר בנוגע לתנאי פוליסות הביטוח הסיעודי שחתמה הר"י עם חברת הביטוח "הראל", ושצפויה להסתיים בדצמבר השנה; יו"ר הלשכה לאתיקה, ד"ר תמי קרני, הציגה דיון בנושא השר"פ

סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)
סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

ההסתדרות הרפואית פועלת להסדרת העסקתם של רופאים בישראל על-פי ההסכמים הקיבוציים, ועניין זה נמצא עתה במו"מ מול מעסיקים שאינם חתומים על הסכמים, כמו למשל קופת חולים "מאוחדת"; כך מסרה מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר, בכנס ועדי הרופאים שנערך בסוף השבוע האחרון באשקלון.

עוד מסרה עו"ד ופנר, כי "הר"י איננה מתנגדת לתוספות שכר לרופאים במסגרת הסכם אישי, בפרט כאשר אלו יהיו בנוסף ומעבר להעסקת הרופא על פי הסכם קיבוצי, או לכך שהרופא יתוגמל בשכר גם מתאגיד הבריאות בנוסף לזה שבהתאם להסכם הקיבוצי".

מזכ"ל הר"י, עו"ד לאה ופנר (צילום: הר"י)

מזכ"ל הר"י, עו"ד לאה ופנר (צילום: הר"י)

ופנר: "הביטוח (הסיעודי) הקיים הוא הטוב ביותר מבחינת כיסויים ועליות בתעריפים שקיים כיום בשוק בישראל"

נושא אחר שהציגה מזכ"לית הר"י היה הביטוח הסיעודי שעליו חתמה ההסתדרות הרפואית, שלדבריה הוא "הביטוח הטוב ביותר מבחינת כיסויים ועליות בתעריפים שקיים כיום בשוק בישראל". בתכנית הביטוח הסיעודי הזה מבוטחים כל הרופאים ללא הגבלה, לרבות פנסיונרים ובכלל זה גם רופאים מעל גיל 80 או  90.

ופנר הציגה פרטים על שינויים הצפויים בנושא הביטוח הסיעודי, "אלא שבעקבות התערבות הר"י", אמרה, "הוציא הממונה על שוק ההון באוצר הנחייה לכל חברות הביטוח והן חייבות לחדש את הסכם הביטוח עם הרופאים ובאותם תנאים קיימים, למעט התאמות שמתבקשות בגובה הפרמיה על-פי צפי תביעות".

"האוצר", מסרה, "הציע בעבר מתווה אחר להמשכיות הביטוח הסיעודי – כמו לאפשר למבוטח להעלות את הפרמיה ולהקטין את סכום הביטוח - אולם נוכח התנגדות גורפת שקמה נגדו, המתווה בוטל". גם פתרון אחר לסוגיה הזאת שהציע המפקח על הביטוח באוצר איננו מקובל על הר"י, מסרה עו"ד ופנר, ומתנהלים עתה מגעים למצוא לכך מה שהגדירה "פתרון ייחודי לחברי ההסתדרות הרפואית".

להערכת הר"י, מסרה, נראה כי תיתכן הסכמה עם האוצר להארכה נוספת של תקופת הביטוח הסיעודי הקבוצתי, בהתאם להסכם הנוכחי שנחתם ב-2006 ושתוקפו עד סוף דצמבר השנה. עם זאת, נראה כי יחולו שינויים במחירי יחידות הביטוח הנוספות.

עו"ד ופנר ציינה, כי חברת הביטוח "הראל" מנסה לסיים את ההסכם שנחתם כאמור לפני 9 שנים, אלא שהממונה על הביטוח באוצר הורה כי לא ניתן לשנות את תנאי ההסכם לגבי אותן יחידות ביטוח נוספות, למעט תעריף הפרמיה בעת ההארכה התקופתית ועל-פי הצפי לתביעות.

כמו כן, דיווחה ופנר כי לצד הביטוח הבסיסי שכל רופא חבר הר"י מקבל, הוא יכול היה בעבר לרכוש עוד 3 יחידות ביטוח סעודי נוספות עבורו, עבור רעייתו וילדיו וגם להוריו עד גיל 65. כיום, מעל ל-2,000 רופאים מבוטחים בביטוח סיעודי זה, עם תוספות שבין 1 ל-3 יחידות.

להורדת מצגות שהציגה עו"ד ופנר בכנס לחצו כאן:
מצגת 1
מצגת 2
מצגת 3

ד"ר תמי קרני, ראש הלשכה לאתיקה בהר"י, הציגה בכנס סוגיות הקשורות בשר"פ. היא מסרה, כי בחודש שעבר קיימה הלשכה דיון בנושא והדעות לגבי השר"פ נחלקו שווה בשווה – בעד ונגד - וגם היו מי שהציגו גישה אמביוולנטית.

עם זאת, מסרה, ישנה הסכמה שהפעלת שר"פ מחייבת הנהגת כללים מחייבים אתיים, משפטיים וחברתיים. כמו כן, יש צורך בקביעת קוד אתי משותף לרופאים ולחברות תיירות המרפא.

ד"ר קרני הצביעה על כך, שהרחבת השר"פ בבתי החולים עלולה ליצור דילמות אתיות פרופסיונליות, בלבול בין החובות והנאמנויות של הרופא הבודד מול לחצי הנהלות בתי החולים, וגם לפגוע בשירותי הרפואה הציבורית שניתנת לציבור הרחב.

להורדת המצגת שהציגה ד"ר קרני בכנס לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס ועדי הרופאים,  ביטוח סיעודי לרופאים,  עו"ד לאה וופנר,  ד"ר תמי קרני,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  שר''פ
תגובות